martes, 26 de mayo de 2009

Tema 4

Com a introducció al tema serà interessant que comencis fent un repàs del punt 1.6 del tema 1.

1. Sobre el "LLibre Blanc: L'educació en l'entorn audiovisual" és interessant que t'informis sobre què és el CAC (Consell de l'Audiovisual de Catalunya) i en llegeixis la introducció i les
conclusions. Al teu bloc, destaca, de les vint conclusions que s'hi presenten, les tres que et semblen més interessants des de la perspectiva de l'escola

Desprès d’haver repassat el punt 1.6 del primer tema de l’assignatura, he buscat informació sobre el CAC i a la seva pàgina web he robat una breu descripció:

“El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) és l'autoritat independent de regulació de la comunicació audiovisual de Catalunya. Té com a finalitat vetllar pel compliment de la normativa aplicable als prestadors de serveis de comunicació audiovisual, tant els públics com els privats.
El CAC té com a principis d'actuació la defensa de la llibertat d'expressió i d'informació, del pluralisme, de la neutralitat i l'honestedat informatives, així com de la lliure concurrència en el sector.
El CAC es regeix per la Llei 2/2000, de 4 de maig, del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, així com per la llei marc del sector, és a dir, la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalunya.”


Després de llegir atentament la seva introducció i les conclusions, les que em semblen més interessants des de la perspectiva de l’escola són les següents:

“7. No tots els nens i joves viuen en contextos que assegurin
una compensació adequada del potencial dels mitjans de
comunicació, és a dir, un context familiar atent o una actitud
familiar crítica.
9. Encara que es considera que les famílies tenen una gran
responsabilitat en el consum infantil de televisió, és evident
que no podran assumir-la si els falta informació i, en
especial, si el sistema mediàtic no es fa al seu torn
responsable de la tasca de protecció de la infància.
10. L'ajut a les famílies, o la responsabilitat compartida,
implica un esforç continuat d'informació sobre els continguts
televisius i de vigilància sobre els continguts que s'emeten
en les franges horàries infantils. Caldria no desaprofitar les
associacions i els moviments socials implicats en l'entorn
audiovisual.”

Em semblen els més interessants, ja que es centren en la família. A la família se l’ha de donar molta importància per a l’educació dels infants. És bàsic tenir una família on els valors els vagin inculcant als seus fills des de ben petits, d’aquesta manera afavoreixen el seu desenvolupament.
També dir que, tot i que la família s’impliqui en formar parta de l’educació dels seus nens, és molt difícil competir amb les programacions que actualment s’emeten a la televisió; i també és complicat saber discriminar quins són aquells programes que són de qualitat i educatius.
Des de l’escola estaria molt bé, que es dones informació als pares i mares per ajudar-los a escollir una televisió de qualitat per als seus fills. Per saber i poder veure-la junts i gaudir d’ella.

2. Llegeix el "Manifest per l'educació en comunicació" i enllaça'l des del teu bloc fent-ne un breu comentari.

http://aulamedia.wordpress.com/manifest-per-l%e2%80%99educacio-en-comunicacio/

Aquest manifest, realitzat a Barcelona el dia 26 de maig de 2004, ens vol donar a conèixer les noves formes de relacions socials i econòmiques que hi ha avui dia a causa dels canvis que han anat sorgint.
Els mitjans de comunicació de masses emeten missatges que afecten a les categories mentals i a les actituds socials.
Tots aquesta canvis repercuteixen, d’una manera o d’altre, a l’educació dels nens i nenes.
El manifest, el que pretén es que els adults puguem fer dels infants desenvolupin un esperit crític, per a poder-se desenvolupar com a persones independents i autònomes en el seu futur.
Per això hi dona deu pautes o models a seguir, que són els següents:
1- Projecte educatiu d’innovació.
2- Dotació tecnològica audiovisual.
3- Programes de formació del professorat i d’assessorament als centres docents.
4- Convenis de col·laboració entre mitjans de comunicació.
5- Material didàctic per a l’Educació en Comunicació.
6- Professionals de la comunicació.
7- Utilització i aprofitament dels diversos recursos infrastructurals de comunicació.
8- Figura de l’educomunicador/a.
9- Plantejar nous models comunicatius.
10- Crear consells educatius en els mitjans de comunicació.
3. Fes una síntesi de la recomanació que fa el Parlament Europeu en relació amb la creació d'una assignatura sobre "educació mediàtica" i comenta'n els avantatges i els inconvenients que comportaria.


El Parlament Europeu va suggerir la creació d’una assignatura “Educación mediática”, amb la finalitat d’impulsar una alfabetització mediàtica, millorar les infraestructures de les escoles per a que tots els infants tinguin accés a Internet.

L'alfabetització mediàtica implica la capacitat de comprendre i valorar críticament els diversos aspectes dels diferents mitjans de comunicació, aconseguint filtrar precisament la informació rebuda a través del torrent de dades i imatges.
Recomana també l'elaboració de productes mediàtics amb la participació d'alumnes i professors com mesura de formació pràctica.
indica que és necessària una millora considerable de les infraestructures en les escoles, amb l'objecte que tots els escolars tinguin accés a ordinadors i Internet i puguin rebre l'ensenyament corresponent

Em sembla una boníssima mesura per aprofitar les oportunitats que l’era digital en la qual vivim ens ofereix.

Els avantatges que voldria destacar, és el que s’esmenta al final del text, és l’augment de les infraestructures d’informació i de comunicació i l’augment de la banda ampla a les zones regions menys desenvolupades; i l’alfabetització mediàtica per a pares i per a avis.
L’únic inconvenient que hi trobo, més be és un interrogant, que no ho especifica en la noticia, és el cost que podria suposar aquesta assignatura. Pot ser que necessitin implantar nous ordinador a les aules? El que implicaria un alt cost econòmic.

No hay comentarios:

Publicar un comentario